V dobe feudálnej získaš prístup k rôznym novým defenzívnym prostriedkom. Kamenné hradby (Stone Walls), veže (Tower) a silnejšie bojové jednotky rozširujú tvoje možnosti ako sa ubrániť, ak budeš napadnutý. Môže ťa lákať postúpiť do feudálnej doby čo najskôr, ale skorým postupom zaplatíš slabšou ekonomikou. Zužitkuj defenzívne prostriedky doby temna a nestaraj sa o postup do feudalizmu, kým na to tvoje hospodárstvo nebude pripravené.

Veže (Tower)

Posádka dedinčanov alebo lukostrelcov môže posilniť útok veží, ktoré im zároveň poskytnú aj bezpečný úkryt. Veže majú jednu slabú stránku – malý dostrel. Jednotky určené na boj zblízka sa môžu bezpečne a bez väčších strát dostať k veži a zbúrať ju.

Technológia vražedných jám (Murder Hole), ktorú môžeš vynájsť až v dobe hradov odstráni tento problém. Táto slabosť výrazne komplikuje využitie veží v ofenzíve a takisto je veľmi ťažké nájsť vhodné defenzívne pozície pre ne.

Na začiatku hry máš k dispozícii dostatok kameňa (Stone) na vybudovanie jednej veže. Snaž sa nespotrebovať príliš veľa kameňa na obstavanie mesta hradbami, lebo ti nezostane dostatok kameňa na vežu a to je veľmi zlá situácia. Možno budeš musieť vyťažiť nejaký kameň aby si dokončil hradby, ale ťažba hneď na začiatku ťa mierne zdrží. Nakoniec budeš musieť nepochybne získať dosť kameňa na vybudovanie hradu, takže zváž, či nezačať s ťažbou skôr a nezdokonaliť tak obranyschopnosť proti nečakaným útokom.

Umiestnením veží na dostrel mestského centra môžeš efektívne vyriešiť problém s minimálnym účinným dostrelom veží. Ak nepriateľ zaútočí na tvoju vežu, umiestni nejakú posádku do centra mesta, ktoré ju bude kryť.

Taktiež môžeš postaviť dve veže, ktoré sa budú navzájom kryť. Pri tejto taktike bude potreba trochu kameňa, ale je to najlepší spôsob ako ochrániť zdroje nachádzajúce sa mimo ochrany mestského centra.

Kamenné hradby (Stone Walls)

Kamenné hradby sa pýšia až 1800 hit pointami a veľmi silným opevnením (building armor). Sú prakticky nezničiteľné, kým sa neobjavia baranidlá (Battering Ram), ale tie prídu až v dobe hradov.

Začni s výstavbou hradieb okolo tvojho mesta ako náhle vstúpiš do feudálnej body. Kamenný múr spomalí nepriateľský postup a včas ťa upozorní, odkiaľ nepriateľ zaútočí.

Nepokúšaj sa začať pracovať na projektu opevnenie mesta s jedným dedinčanom. Čas je rozhodujúci a jeden dedinčan to nemôže zvládnuť dostatočne rýchlo. Pošli na to malú armádu pracovníkov a budeš hotový oveľa skôr. Keď bude výstavba hotová, môžu sa vrátiť do pôvodnej práce.

Ak sa nechceš úplne obstavať hradbami, postav hradby v úzkych miestach (medzi lesmi alebo vyvýšeniami, medzi riekou a lesom, a pod.). Pár metrov hradieb na strategických miestach môže nepriateľa prinútiť, aby zaútočil cez tvoje ťažko opevnené pozície.

Obranné jednotky (Counter Units)

Keď tvoj súper zaútočí, všímaj si, aký typ jednotiek používa. Opevnenie ti poskytne čas na vytvorenie príslušného počtu vhodných jednotiek, s ktorými budeš schopný ubrániť sa. Väčšina prvých útočných armád bude zložená z peších jednotiek. Lukostrelci a bojovníci s oštepmi nie sú schopný ničiť budovy a pre boj s dedinčanmi musia byť zoskupený. Útok bude často podporovať zopár jednotiek z lukostreleckého ranča (Archery Range), ale väčšinu armády bude tvorená jednotkami z kasárni (Barracks).

V dobe feudálnej ešte nie je veľa rôznych jednotiek. Zaútočiť na teba môže iba pechota, lukostrelci a bojovníci s oštepmi. Ak na teba útočí pechota, poši na ňu lukostrelcov. Ak útočia lukostrelci, znič ich za pomoci bojovníkov s oštepmi a proti bojovníkom s oštepmi pošli pechotu. Chytrý protivník neútočí iba z jedným typom jednotiek, a tak musíš vyrábať aj ty rôzne jednotky.

Obranná taktika

Obranná stratégia by mala vždy využívať výhody pevného centra mesta. Nepriateľ sa centru mesta vyhne a radšej bude prenasledovať tvojich dedinčanov, ktorí rúbu drevo alebo ťažia kameň či zlato. Tvoje strelecké jednotky môžu vlákať protivníka do priestorov chráneného centra mesta. Ak útočníci pokračujú v ústupe, pokračuj v paľbe. V obidvoch prípadoch je tvoja situácia víťazná.

Protiofenzíva

Útočníci často vyčerpajú všetky svoje prostriedky na dosiahnutie ofenzívnych cieľov. Veria, že ak obetujú defenzívne opatrenia, budú schopní vyvinúť na súpera väčší nátlak a že ten bude potom váhať, či vyraziť do protiútoku, alebo toho nebude schopný.

Je pravda, že hráči pod paľbou sa väčšinou snažia za každú cenu prežiť a ani nesnívajú o tom, že by sa vydali na nepriateľskú pôdu. Dobre načasovaná protiofenzíva však môže nedokonalú defenzívu ľahko premôcť.

Protiútoky znižujú tlak na tvoje obranné pozície. To je veľmi dôležité, pretože keď nájdeš spôsob, ako nepriateľa aspoň trochu zdržať, môžeš obranu zničiť pomerne rýchlo. Protiútok môže nepriateľa natoľko oslabiť, že stiahne väčšinu svojich jednotiek späť. V tomto okamžiku máš skvelú príležitosť vyraziť do útoku, zničiť nepriateľskú predsunutú základňu a vyrovnať hru.

Dosiahnuť takúto patovú situáciu je perfektný scenár protiútoku. Ak napr. kľúčové pozície (bane na zlato a pod.) bránia veže alebo obranné jednotky, napadnutím predsunutej základne trocha získaš. To je dokonalá príležitosť k protiútoku na hlavnú základňu nepriateľa.

Tento útok musí byť prekvapujúci, takže opustiť svoju základňu „zadnými dvermi“ ďaleko od miesta bojov. Urob krycí manéver a napadni útočiacu armádu niekoľkými jednotkami tesne pred tým, ako tvoja armáda zaútočí na nepriateľské mesto. To upúta pozornosť nepriateľa k tvojej základni a tvoje jednotky budú mať medzitým príležitosť k lovu. Budú loviť jedného dedinčana za druhým, kým sa nepriateľ nespamätá a nezistí, čo sa vlastne deje.

Protiofenzíva nemusí vyjsť, ak napríklad nemáš dostatočne veľkú armádu, ale rozhodne to musíš vyskúšať. Až v praxi zistíš, kedy je vhodný okamžik k protiútoku.