Doba temna - klasická stratégia

Normálna hra začína s troma dedinčanmi (Villagers), jedným zvedom (Scout) a so srdcom tvojej ríše – mestským centrom (Town Center). Začni tým, že tvoj zved začne preskúmavať okolie a hľadať ovce. Vždy nájdeš štyri kusy oviec neďaleko tvojho centra. Dvaja dedinčania by sa mali pustiť do výstavby domov (House), zatiaľ čo tretí bude hľadať ovce. Mestské centrum môže ubytovať iba päť jednotiek. Dokiaľ nepostavíš prvý dom, nebude možné vytvoriť viac ako jedného dedinčana. Nestavaj zatiaľ mlyn (Mill) a taktiež nezbieraj bobule. Zbieranie bobúľ je pomalšie než zabíjanie oviec, takže je ťažšie zaistiť pravidelný prísun dedinčanov. Prvých šesť dedinčanov zaraď do pastierskych služieb. Udržuj zveda v pohybe, je treba preskúmavať okolie. Pošli dedinčanov rybárčiť z brehov a poohliadli sa po zlate a kameňa. Pošli všetky ovce, ktoré nájdeš rovno do mestského centra. Keď budeš mať šesť dedinčanov, nastav zberný bod (Gathering Point) mestského centra na najbližšie stromy. Nestrácaj čas tým, že budeš vycvičených dedinčanov po jednom posielať (nech to urobí za teba AI).

V tomto okamžiku musíš urobiť prvé zásadné rozhodnutie: vybudovať drevorubačský tábor (Lumber Camp), alebo postaviť mlyn (Mill)? Rozhodni sa podľa počtu oviec, ktoré nájdeš a podľa civilizácie, za ktorú hráš. Ak si našiel osem alebo viac oviec, tak rozhodne stavaj drevorubačský tábor. Osem oviec totižto zabezpečí pravidelný prísun dedinčanov na dobu, kým nahromadíš potrebné množstvo stromov na výstavbu mlyna. Ak si našiel dosť oviec, postav mlyn v blízkosti najlepšieho sekundárneho zdroja potravy. Niekedy sa dá postaviť mlyn medzi niekoľkými zdrojmi jedla. Určite takú šťastnú situáciu využi.

Ako náhle tvoja populácia dosiahne počet osem ľudí, je na čase postaviť ďalší dom. Vždy by si mal začať s výstavbou domu o niečo skôr, než dosiahneš maximálneho počtu obyvateľov, lebo výstavba domu nejaký čas potrvá. Nestavaj veľa domov v prvých minútach hry. Keď budeš mať dostatočné zásoby dreva, stavba domov nebude žiadny problém, ale teraz stavaj domy po jednom, lebo drevo je dosť cenné.

Teraz sa môžeš pustiť do stavby drevorubačského tábora, alebo mlynu (záleží na tom, čo si ešte nepostaval). Počet drevorubačov by mal byť taký, aby si mohol stavať ďalšie doby a farmy.

Pošli viac dedinčanov do drevorubačských táborov. Ak neplánuješ stavať veže, alebo rýchlo postaviť hrad, nemusíš získavať príliš veľa kameňa.

Ako náhle budeš mať dostatok kameňa, postav kameňolomy (Mining Camps). Preskúmaj okolitý terén a začni rozmýšľať nad budúcou obranou. Skorá obranná stratégia je zväčša rozumná.

Keď vyčerpáš všetky miestne zdroje jedla, musíš začať farmárčiť. Možnosť budovať farmy v dobe temna je požehnanie pre neskúsených hráčov. Aj keď farmárčenie uľahčuje dosiahnutie doby feudálnej na mapách so slabšími zdrojmi, nováčikovia na nich môžu byť príliš závislí. Pretože sú dostupné tak skoro, je ťažké ignorovať ich. Hráči, ktorí budú závislí výhradne na rýchlom zahájení farmárčenia sú príliš spomalení oproti tým hráčom, ktorí dokážu využiť rozmanitú pestrosť prírodných zdrojov jedla.

Keď tvoja populácia prekročí 20 dedinčanov, zváž postup do feudálnej doby. Toto rozhodnutie závisí od veľa faktoroch (od zvolenej civilizácie, počtu súperov, typu a rozloženia mapy). Rýchly postup smeruje k defenzívnejšiemu scenáru, keďže veže (Towers), kamenné hradby (Stone Walls) a lepší vojaci zvýšia obranyschopnosť tvojej ríše. Neskorší postup s vyšším počtom dedinčanov má za následok silnejšie hospodárstvo a zvýšený dlhodobý potenciál.

Doba temna - prístavná alternatíva

Ak chceš do doby temna začleniť prístav, situácia sa úplne zmení. Počiatočné náklady sú pre vznikajúcu ríšu pomerne vysoké. Rybárčenie je ešte väčšia investícia ako farmárčenie.

Stratégia rýchlej výstavby prístavov sú na niektorých mapách použiteľné, ale vedú k pomalšiemu rozvoju. Táto stratégia vyžaduje, aby viac dedinčanov pracovalo v drevorubačských táborov, zatiaľ čo rybárske lode zabezpečujú prísun jedla.

Tým, že sa pustíš do výstavby prístavu, prenecháš súperovi iniciatívu a to predpokladá defenzívnejší postoj.

Začni hrať ako obvykle, pozbieraj ovce, ktoré sa vyskytujú v tvojom okolí a zaisti pravidelný prísun dedinčanov. Postav drevorubačský tábor čo najskôr a využi ovce ako zdroj jedla pre počiatočnou fázu hry. Ak nenájdeš dostatočný počet oviec, nemusí byť alternatíva rýchleho vybudovania prístavu najmúdrejšia.

Tvojou tretou stavbou by mal byť mlyn. Až budeš s ovcami hotový, priraď šesť dedinčanov k mlynu. Všetko ostatné pošli na drevo.

Keď dedinčania nahromadia 150 jednotiek dreva, postav prístav. Polostrovy a rohy sú obvykle najlepšie, pretože je najväčšia šanca na dobrý úlovok. Uvedom si, že rybárske lode lovia ryby dvakrát rýchlejšie na šírom mory, než pri brehu. Pošli väčšinu drevorubačov k sekundárnym zdrojom jedla. Výstavba ďalšieho prístavu v dobe temna vedie do záhuby. Pošli všetkých ďalších dedinčanov k tomuto zdroju jedla.

Cieľom je postúpiť do ďalších dôb čo najskôr po súperoch. Naplánuj postup do feudalizmu vtedy, keď tvoja populácia dosiahne 35 ľudí. Vycvičiť menej dedinčanov alebo rybárskych lodí pri prístavnej alternatíve nie je dobré. Ak budeš mať totižto menej dedinčanov, bude tvoja ekonomika príliš slabá.

Jeden veľký rozdiel pri takomto začiatku hry je ten, že musíš stavať palisády. Ak chceš stavať prístav, musíš svoje mesto opevniť hradbami, ktoré spomalia nepriateľský postup a zaistí čas potrebný k zaujatí defenzívneho postavenia a naplánovania protiopatrenia. Dokonca aj keď budeš v dobe temna, je premiestnenie jednotiek účinnou obranou proti rýchlim prepadom.