Bonusy

  • rýchlosť streľby strelcov na koňoch +20%
  • ľahká jazda má o 30% viac hit pointov
  • lovci unesú o 50% viac mäsa
  • dohľad prieskumných a ľahkých jazdcov je +2 (tímový bonus)

Sprievodca pre Mongolov

Hráči, ktorí majú radi extrémne civilizácie, si Mongolov zamilujú. Rýchlosť je druhé meno tejto civilizácie. Vďaka rýchlej výrobe s kombináciou vysokej pohyblivosti jednotiek je to silná civilizácia, ktorá vyžaduje množstvo mikromanažmentu. Tímový bonus zvyšuje ich počiatočné nájazdné schopnosti a značne uľahčuje počiatočnú fázu prieskumu aj pre ich spojencov. Aj keď to nie je najlepší tímový bonus v hre, ale som si istý, že civilizácie ako napr. Kelti to uvítajú pri love na ovce.

Lovecký bonus býval najlepším ekonomickým bonusom v beta verzii hry. Zvýšená kapacita pri transporte jedla robila z lovu najvýhodnejší spôsob získavania potravy. Rýchlosť lovu katapultovala Mongolov behom zahájenie hry ďaleko pred ostatné civilizácie. Bonus bol síce zachovaný, ale dynamika lovu sa dramaticky zmenila. Vysokej zvere a diviakov je ďaleko menej a množstvo získaného jedla je tiež nižší. Toto masívne obmedzuje lov a poškodzuje Mongolov v porovnaní s inými civilizáciami. Ich kedysi tak výrazný bonus stratil svoju cenu a z globálneho pohľadu je skôr priemerný.

Mongolskí hráči by sa mali sústrediť na lov jeleňov skôr, než sa vrhnú na iné zdroje jedla. Venuj sa aj pastierstvu, aby si zabezpečil prísun potravy pre cvičenie nových dedinčanov v počiatočnej fázy hry. Pri love na začiatku hry musíš svojich lovcov presne riadiť, lebo inak bude prísun nových pracovníkov narušený. Lovci neodkladajú jedlo, kým nenahromadia aspoň 75 jednotiek mäsa a to má nepriaznivé následky v dobe, kedy sú rezervy malé. Veľmi inteligentní súperi majú vo zvyku využívať prieskumnú jazdu k zabíjaniu jeleňov. Etika takého činu je diskutabilná, ale záleží to na hráčoch, či sa rozhodnú k takémuto činu.

Rýchlopalní strelci na koňoch sú výbornými nájazdníkmi v rannej dobe hradov. Využívaj ich k týraniu nepriateľských dedinčanov v dobe, kedy ešte nemáš hrad a nemôžeš vyrábať Mangudaiov. Nezabudni sa držať v úctivej vzdialenosti od bojovníkov s oštepmi, ktorí sú schopní roztrhať na kusy aj mongolských jazdeckých lukostrelcov. Túto hrozbu môžeš eliminovať keď použiješ silnejšiu ľahkú jazdu. Kombináciou ľahkých jazdcov a strelcov na koňoch vytvoríš efektívny prepadový oddiel. So slabším odporom si ľahko poradia a utečú skôr, než nepriateľ bude schopný zareagovať. Tieto jednotky sú vhodné aj z ekonomického hľadiska, lebo strelci na koňoch potrebujú k výcviku zlato a drevo, zatiaľ čo ľahká jazda len mäso. Využi tieto jednotky na ochromenie nepriateľa v začiatkoch hry, pokiaľ je to možné.

Mangudai je silnejšia verzia lukostrelca na koni s malým bonusom proti obliehacím zbraniam. Po výstavbe hradu už necvič ľahkú jazdu, ale sústreď sa na Mangudaiov. Sú síce nákladnejší, ale oplatia sa. Strelcov na koňoch vyrábaj v prípade, že máš dostatok zdrojov a hrad je zaťažený cvičením jednotiek.

Nevýhoda Mongolov spočíva v dlhodobej slabej ekonomike. Nemajú prístup k veľa dôležitým technológiám vrátane dvoch technológii, ktoré zdokonaľujú farmy. Ich armáda je silná a rozmanitá (s nepodstatnou výnimkou slabých mníchov). Mongoli sú šití na mieru tým hráčom, ktorí obľubujú rýchle civilizácie a nekladú dôraz na budúcu ekonomiku a s ňou spojené problémy.